(0) نفر 0
معرفی انواع لوازم جانبی کلید کامپکت

معرفی انواع لوازم جانبی کلید کامپکت

کلیدهای کامپکت که به اختصار MCCB نیز شناخته می ‌شوند، به عنوان قسمتی از مدارهای حفاظتی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

   ۱۴۰۲ سه شنبه ۴ مهر
کلیدهای کامپکت که به اختصار MCCB نیز شناخته می ‌شوند، به عنوان قسمتی از مدارهای حفاظتی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این وسیله حفاظتی، مدارها را در برابر اضافه‌ بار جریان و اتصال کوتاه محافظت می ‌کند. کلید های اتوماتیک کامپکت به تجهیزات مختلف به عنوان یک لایه حفاظت اضافی متصل می ‌شوند که از تخریب تجهیزات در صورت وقوع خطا جلوگیری می ‌کند و از این طریق ایمنی و عمر مفید تجهیزات را تضمین می ‌کند. این کلید ها به دلیل بهره ‌گیری از فناوری‌ های پیشرفته، در مقایسه با کلیدهای هوایی (ACB) عملکرد دقیق ‌تری دارند. تکنولوژی پیشرفته‌ تر، کلیدهای کامپکت را دقیق ‌تر و دقیق ‌تر کرده است. به علاوه، کلیدهای اتوماتیک کامپکت به دلیل توانایی در کارکرد مکرر و دقت بالا، برای استفاده در بارهای پایانی مناسب هستند. در این مقاله به معرفی انواع تجهیزات جانبی کلید کامپکت می پردازیم.

تجهیزات جانبی کلید کامپکت

کلیدهای اتوماتیک کامپکت، همانند دیگر تجهیزات برق صنعتی، دارای لوازم جانبی متنوعی هستند. لوازم جانبی کلیدهای اتوماتیک کامپکت به طور گسترده و کاربردی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در ادامه به معرفی لوازم جانبی کلید اتوماتیک کامپکت می‌ پردازیم:

رله شنت تریپ (Shunt Trip)

رله شنت تریپ به عنوان یکی از تجهیزات جانبی کلید کامپکت، امکان کنترل و قطع کلید به صورت از راه دور را فراهم می ‌کند. عملکرد این رله به این صورت است که در صورت تغذیه با ولتاژ در محدوده ۷۰ تا ۱۱۰ درصد ولتاژ نامی، رله به کار می‌ افتد و موجب قطع کلید کامپکت می ‌شود. این رله در داخل کلید کامپکت نصب می‌ شود و با فعال‌ سازی آن، کلید را به طور از راه دور قطع می ‌کند.

رله آندر ولتاژ (Under-Voltage Trip)

رله آندر ولتاژ برای تریپ و قطع کلید کامپکت در صورت وقوع افت ولتاژ (زمانی که ولتاژ ورودی این بوبین کمتر از 70 درصد ولتاژ نامی می‌شود) استفاده می‌ شود. کلید به همان روشی که در شرایط اضافه‌ بار تریپ می ‌شود، دستور قطع را ارسال می‌ کند. در صورتی که کلید به علت افت ولتاژ تریپ شده باشد، باید به صورت دستی دوباره فعال شود. رله آندر ولتاژ همیشه در شرایط عادی و زمانی که ولتاژ تغذیه پایدار است، فعال است.

مکانیزم موتور (Motor Mechanism)

اگر کلید کامپکت به یک مکانیزم موتوری مجهز باشد، دارای عملکرد مکانیکی پایدار و دوام بسیار بالا خواهد بود. این موتوری بودن مکانیزم کمک می ‌کند که عملیات قطع و وصل کلید کامپکت به صورت اتوماتیک و از راه دور انجام شود. بنابراین، مکانیزم موتوری کلید کامپکت برای ایجاد اتصال و قطع بین منبع تغذیه اصلی و منبع پشتیبان یا تغییر وضعیت به یک منبع جایگزین دیگر استفاده می‌ شود.


دسته گردان (Rotary Handle)

عملکرد دسته گردان به کاربر این امکان را می‌ دهد که با یک حرکت چرخشی، کلید را به راحتی در وضعیت خاموش قرار دهد. مکانیزم دسته گردان همچنین مجهز به یک وسیله ایمنی است که جلوگیری از باز شدن درب تابلو در حالت روشن را فراهم می‌ کند.
 دو نوع دسته گردان وجود دارد:
  •  دسته گردان با اتصال مستقیم
  •  دسته گردان بلند با اتصال به شفت

کنتاکت کمکی (Auxiliary Contact)

کنتاکت کمکی در کلید اتوماتیک مشابه با کنتاکت کمکی در کنتاکتور است، با این تفاوت که در کنتاکتورها محل نصب کنتاکت کمکی بر روی یا کناره کنتاکتور قرار دارد، اما در کلید اتوماتیک، محل نصب کنتاکت کمکی در داخل کلید قرار دارد. کنتاکت کمکی شامل یک یا دو کنتاکت NO و NC است که می‌ توان از آن در مدار فرمان تابلو برق استفاده کرد.

کنتاکت کمکی آلارم یا خطا (Auxiliary Alarm Contact)

در صورتی که کلید به دلیل خطا قطع شود، کنتاکت آلارم از طریق صدا دادن یک آلارم یا روشن کردن یک چراغ سیگنال به کاربر مشخص می‌ کند که کلید به یکی از دلایل از جمله اضافه ‌بار، اتصال کوتاه، خطای نشتی زمین و ... قطع شده است. این کنتاکت کمکی آلارم تنها در صورتی عمل می ‌کند که کلید به صورت دستی قطع شود.

جداکننده یا عایق بین فازها (InterPhase Insulation Barrier)

عایق فاز به منظور ایجاد ایمنی در مدارهای برقی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. با فراهم کردن فاصله مناسب بین فازها، از وقوع اتصال کوتاه بین آن‌ها جلوگیری می ‌شود. اتصال کوتاه بین فازهای مختلف می ‌تواند به مدار و یا کاربر آسیب جدی وارد کند. بنابراین، استفاده از عایق فاز در کلیدهای کامپکت با هدف جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه و آسیب جدی صورت می‌ گیرد.

پین‌های اتصال ترمینال (Terminal Extension)

از پین‌های اتصال ترمینال برای اتصال کلید به باسبار (شینه) یا برای اتصال سر کابل‌های ورودی به کلید به منظور افزایش اتصال و ایمنی استفاده می ‌شود.

کشویی کلید کامپکت (Draw-out)

به منظور استفاده آسان از کلید کامپکت و خارج کردن آن از محل نصب به صورت کشویی، از این صفحات کناری بهره می ‌بریم.

کیت Plugin یا (Plugin Kit)

کیت پلاگین یکی از لوازم جانبی کلید کامپکت است که استفاده از کلید را به مراتب آسان‌ تر می ‌کند. این کیت پلاگین روی تابلو یا ریل نصب می‌ شود و کلید می‌تواند به سادگی روی کیت پلاگین قرار بگیرد و سیم‌ بندی کلید بدون نیاز به تغییر راحت ‌تر انجام شود. به این ترتیب، می‌ توان کلید را تعمیر و یا تعویض کرد.

ماژول SDTAM یا (SDTAM Module)

ماژول SDTAM به خصوص برای واحدهای تریپ میکرولاجیک محافظ موتور به کار می ‌رود. این ماژول، که به کنترل‌کننده کنتاکتور متصل می‌ شود، در صورت بروز اضافه ‌بار یا خطاهای موتوری دیگر، کنتاکتور را باز می ‌کند و از باز شدن کلید کامپکت جلوگیری می ‌کند.

ماژول SDx یا (SDx Module)

ماژول SDx یکی از لوازم جانبی کلید کامپکت است که در کلید کامپکت نصب می‌ شود و می ‌تواند برای کنترل سیگنال تریپ اضافه ولتاژ به کار رود. لازم به ذکر است که ماژول رله SDx نمی ‌تواند هم‌ زمان با رله‌های آندرولتاژ (MN)، رله شنت (MX) و کنتاکت کمکی (OF) استفاده شود. این ماژول‌ها دارای دو خروجی استاتیک هستند و بسته به نوع خطا، سیگنال‌های متفاوتی ارسال می‌ کنند. البته این ماژول‌ها به طور هم ‌زمان استفاده نمی ‌شوند.