(0) نفر 0
تفاوت کلید کامپکت و کلید مینیاتوری

تفاوت کلید کامپکت و کلید مینیاتوری

بطور کلی، تمامی کلیدهای خودکار در دستگاه‌ های برق صنعتی، به دسته کلیدهای قطع‌ کننده یا Circuit Breaker ها تعلق دارند.

   ۱۴۰۲ سه شنبه ۴ مهر
بطور کلی، تمامی کلیدهای خودکار در دستگاه‌ های برق صنعتی، به دسته کلیدهای قطع‌ کننده یا Circuit Breaker ها تعلق دارند. منظور از کلید اتوماتیک، کلید اتوماتیک کامپکت می باشد. کلید های مینیاتوری توانایی قطع خودکار مدارهای پایین دستی را در شرایط اضافه بار یا اتصال کوتاه دارند و برای تقسیم مناسب جریان ورودی میان مصرف ‌کنندگان نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. کلید اتوماتیک کامپکت، با استفاده از ویژگی‌ های حرارتی و مغناطیسی خود، مدارهای پایین دستی را از خطرات اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می‌ کند و می ‌تواند دارای رنج جریان قابل تنظیم باشد. در این مقاله به تفاوت کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک کامپکت می پردازیم.

تفاوت کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک کامپکت

در تابلو های برق صنعتی از کلید مینیاتوری و کلید کامپکت بسیار استفاده می شود حال باید بدانیم که این دو کلید چه تفاوتی با یکدیگر دارند:

رنج جریان

رنج جریان، تفاوت اساسی بین کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک کامپکت است. کلیدهای مینیاتوری برای جریان‌ های کمتر از 125 آمپر طراحی شده ‌اند، در حالی که کلیدهای اتوماتیک کامپکت می‌ توانند جریان‌ هایی از 16 تا 1600 آمپر را (با توجه به برند انتخابی) پوشش دهند.

 تفاوت در مکانیزم‌های حفاظت (مکانیزم های حفاظتی)

هر دو کلید از مکانیزم حفاظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار بهره مند هستند. در کلید مینیاتوری، امکان تنظیم یا تغییر روی این مکانیزم‌ ها وجود ندارد و معمولا با توجه به تیپ کار کلید و جریان نامی ثابت آن، انتخاب می ‌شوند. اما کلیدهای اتوماتیک کامپکت این امکان را دارند که در چهار دسته تنظیم ‌پذیر تقسیم شوند از جمله حرارتی و مغناطیسی غیر قابل تنظیم، حرارتی قابل تنظیم، مغناطیسی قابل تنظیم و حرارتی و مغناطیسی قابل تنظیم. این تنظیمات به کاربر امکان می‌ دهند که در جریان‌ های مختلف، کنترل دقیق‌ تری بر روی مدار داشته باشند و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

تفاوت در قدرت قطع

قدرت قطع یک نکته مهم در کلیدهای خودکار است. قدرت قطع یا Icu به جریانی اشاره دارد که کلید توانایی قطع دارد، اما پس از عمل قطع، ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. در کلیدهای مینیاتوری، معمولا قدرت قطع به حداکثر 10 تا 16 کیلو آمپر محدود است. اما در کلیدهای اتوماتیک کامپکت، این مقدار به 50 کیلو آمپر یا بیشتر هم می ‌رسد.

تفاوت در عملکرد در صورت وقوع خطا

کلید مینیاتوری در مواجهه با خطا دارای عملکرد دو حالته است که این حالت‌ ها تنها به قطع یا وصل محدود می‌ شود. از سوی دیگر، کلیدهای اتوماتیک کامپکت حالت سوم به نام تریپ یا وقوع خطا را نیز دارند. در این حالت، کلید نه در حالت وصل است و نه در حالت قطع. هدف از تریپ اطلاع ‌رسانی به اپراتور در مورد وقوع خطا در سیستم است تا اپراتور بتواند به تعمیر مدار بپردازد. این در حالی است که در یک کلید مینیاتوری، عمل قطع ممکن است به علت یک اختلال گذرا و ناگهانی در کلید رخ دهد.

 تفاوت میان کلید های مینیاتوری و کلیدهای اتوماتیک کامپکت در تجهیزات جانبی

تجهیزات جانبی کلیدهای اتوماتیک کامپکت نسبت به کلیدهای مینیاتوری به میزان بسیار بیشتری وجود دارند. در اکثر برند های موجود در بازار برق ایران، کلیدهای مینیاتوری تنها یک تجهیز جانبی به نام کنتاکت کمکی را دارند. این در حالی است که کلیدهای اتوماتیک کامپکت دارای تجهیزات جانبی بیشتری هستند که شامل کنتاکت کمکی، رله شنت تریپ، رله آندر ولتاژ، دسته گردان، موتور، باس بارهای کمکی، رله میکرو لاجیک (برای نصب رله کنترلی) و دیگر موارد می ‌شود.


سیستم کنترل از راه دور

وجود تجهیزات جانبی مانند رله میکرو لاجیک، موتور، رله‌ های شنت و آندر در کلیدهای اتوماتیک امکان داده است که اپراتور از وضعیت کلید اتوماتیک کامپکت در فواصل دور مطلع شود و با استفاده از تجهیزات اتوماسیون و شبکه‌های صنعتی، دستورات مورد نیاز را به کلید اتوماتیک کامپکت ارسال کند.همچنین، با بهره‌ گیری از ظرفیت شبکه‌ های صنعتی و رله میکرو لاجیک، امکان مانیتورینگ و اطلاع ‌رسانی به اپراتور در مورد وضعیت شبکه زیر مجموعه کلید نیز وجود دارد.

تفاوت در مکان نصب کلید

کلیدهای مینیاتوری عموما در وسط تابلو برق یا در نزدیکی آن نصب می ‌شوند تا مصرف ‌کنندگان را تعیین و تقسیم کنند. در عوض، کلیدهای اتوماتیک کامپکت معمولا در قسمت ابتدای تابلو برق نصب می‌ شوند تا تمامی تجهیزات موجود در تابلو را محافظت کنند.

 تفاوت در ابعاد کلید ها

علاوه بر تعداد پل‌ های کلید ها (که کلیدهای اتوماتیک ممکن است از یک تا چهار پل داشته باشند)، کلیدهای اتوماتیک کامپکت ابعاد بزرگتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری دارند. این تفاوت ابعاد به دلیل استفاده از تجهیزات و مکانیزم ‌های بزرگتر در کلیدهای اتوماتیک کامپکت است.

 تفاوت در قیمت کلید ها

با توجه به تجهیزات و تجهیزات جانبی که در کلیدهای اتوماتیک کامپکت وجود دارد، این کلید ها دارای قیمت بالاتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری هستند.
در این مقاله، تفاوت‌ های بین کلید های مینیاتوری و کلیدهای اتوماتیک کامپکت که دو تجهیز پر استفاده در مدارات برق صنعتی هستند، تشریح شد. مطالعه این متن به شما کمک می ‌کند تا با در نظر گرفتن این تفاوت ‌ها و با توجه به شناختی که از این دو تجهیز دارند، بتوانند کلید مناسب برای سیستم خود را انتخاب کنید.